Header IGOV - OVLNL banner

Bij de rotonde Oostvaardersdijk-Knardijk bij Lelystad zorgen zonnecellen in het wegdek en een windturbine voor de levering van elektriciteit voor de energiezuinige wegverlichting. Ten opzichte van conventionele wegverlichting een besparing van ongeveer 500 kWh per jaar! De elf lampjes, die in twee van de drie wegen naar de rotonde zijn aangebracht, zijn zogeheten leds (light emitting diodes), die uiterst zuinig met energie om gaan. Een in elke constructie aangebrachte zonnecel en een kleine accu maken het systeem autonoom.

Daarnaast zijn er 45 led-modules in het middeneiland geplaatst. Deze krijgen hun stroom van een windturbine die op een ANWB-mast midden in de rotonde is bevestigd. "De leds op het middeneiland staan 1 meter uit elkaar," vertelt Marnix Lieffijn, van de afdeling Wegen, Verkeer en Vervoer van de Provincie Flevoland, "we zijn eerst gaan kijken bij een rotonde in Noord-Holland. Daar waren de leds om de dertig centimeter aangebracht, maar dat leek ons teveel van het goede. We hebben toen wat geïmproviseerd door twee of drie lampen af te dekken, daaruit bleek dat een led-unit om de meter voldoende duidelijkheid geeft."

Netgekoppeld
De windturbine is van het merk Turby, een soort Darrieusmolen, die dankzij de verticale as onafhankelijk van de windrichting altijd blijft draaien. De molen is netgekoppeld, zodat ook bij het uitvallen van de molen de verlichting aan blijft. "Zeker omdat we in het verleden klachten hadden gekregen over de slechte zichtbaarheid van de rotonde willen we 100 procent zekerheid hebben over de verlichting van de rotonde", aldus Lieffijn. "Met een autonoom systeem red je het niet, boven windkracht acht stopt de windturbine, omdat deze anders te hard zou gaan draaien en door de centrifugaal krachten kapot zou kunnen gaan." Lieffijn heeft becijferd dat een conventionele verlichting ongeveer 500 kWh aan elektriciteit zou vragen.

Oorspronkelijk had de rotonde helemaal geen verlichting, met het oog op het nabij gelegen natuurgebied Oostvaardersplassen. Van weggebruikers kreeg de provincie echter regelmatig een verzoek om toch verlichting aan te brengen. De provincie voldoet met deze oplossing aan deze wens, terwijl er een minimale overlast aan lichthinder is en het systeem bovendien geen energie verbruikt.